4 januari 2012

Sorry Gillmore

Ik ben slecht met cijfers. Wanneer ik een stuk voor me krijg met een heleboel cijfers en getallen, beginnen deze voor mijn ogen te draaien en raak ik het spoor volkomen bijster. Op kantoor de bedrijfsresultaten doornemen met mijn financiële mensen is dan ook voor alle betrokkenen een frustrerende ervaring. Voor mij omdat ik me super dom voel vanwege het feit dat ze mij alles minimaal tien keer uit moeten leggen, en voor hun omdat ze mij super dom vinden maar ze dat niet in mijn gezicht kunnen zeggen omdat ik de baas ben. Gelukkig weet ik er dankzij mijn Joods bloed en mijn ondernemers hart voor te zorgen dat er meer geld binnenkomt dan dat er wordt uitgegeven en voel ik goed aan wanneer iemand probeert me een oor aan te naaien. 

Daarnaast is er nog die belangrijke les die ik van mijn docent statistiek heb meegekregen welke altijd in mijn gedachten oppopt wanneer er weer eens iemand voor mij staat te goochelen met grafieken en cijfers.
“Vertrouw alleen maar cijfers waar je zelf mee hebt gerommeld en die je zelf in elkaar hebt geflanst.”
De waarheid van deze woorden heb ik een tijd geleden nog mogen ervaren. Voor een nieuw agentschap van het bedrijf werd ik door de leverancier verzocht branchegebonden cijfermateriaal op te sturen. Daar geen enkele instantie in Suriname mij deze cijfers kon verschaffen, vertrouwde ik maar op mijn fingerspitzengefühl en knutselde ik een imposant uitziend stuk in elkaar vol mooie grafieken en tabellen. Twee weken later kreeg ik een mailtje van de leverancier waarin ze mij een compliment gaven voor het opgestuurde cijfermateriaal en dat hun accountantsafdeling op dezelfde resultaten als ik uitkwam. Zo zie je maar.

Iemand die gelukkig wel verstand van cijfertjes schijnt te hebben en naar ik hoop niet al teveel goochelt met getallen en rapporten is de president van de Centrale Bank van Suriname (CBvS), Gillmore Hoefdraad. De reacties van gerenommeerde internationale financiële organisaties met betrekking tot het Surinaams monetair beleid variëren van gematigd positief tot lovend. De monetaire reserves zijn toegenomen met ruim US$ 101 miljoen. Er is al geruime tijd rust op de valutamarkt en als ik de verslagen van de CBvS mag geloven lukt het Hoefdraad en zijn team om de inflatie binnen de perken te helpen houden. Petje af dus voor Hoefdraad.

Dat is wel eens anders geweest. Nog geen jaar geleden was er enorme consternatie toen bekend werd hoeveel Hoefdraad zou verdienen. Je kon geen radioprogramma of internetsite bezoeken of er werd schande gesproken over het in de ogen van velen exorbitante salaris dat hij zou krijgen. “Voor dat salaris hoop ik dat hij over een toverstaf beschikt!” Of Hoefdraad over een toverstaf beschikt weet ik niet, maar als ondernemer ben ik wel blij met datgene wat hij tot nu toe voor elkaar heeft gekregen. In Suriname zijn we snel geneigd iemand door de modder te slepen en af te kraken, maar wanneer het op excuses aankomt is het plots oorverdovend stil. Laat ik het nieuwe jaar dan maar goed beginnen. “Heer Hoefdraad, ten eerste de welgemeende excuses namens het volk van Suriname voor die vervelende periode van vorig jaar. Ten tweede, dank voor datgene wat u tot nu toe heeft gedaan. En ten derde, keep up the good work!”

Voila, nu ik vriendjes ben met de president van CBvS hoop ik dat hij mij uitnodigt om me te helpen het jaarverslag van mijn bedrijf te kunnen lezen en begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten