25 juli 2012

Hand van God


Soms komt een column letterlijk uit de hemel vallen. Vorige week is in Amerika Mark Wolford overleden aan de gevolgen van een slangenbeet. Wolford was een zelfbenoemd pastoor van het type waar we er in Suriname ook enkele van hebben rondlopen. Een gladde tong, luidruchtig, heel selectief met het citeren van Bijbelteksten en niet te beroerd om zijn zakken te laten vullen door zijn schaapachtige volgelingen. Om zijn preken kracht bij te zetten, greep hij tussen de nodige Halleluja’s en prijs-de-heertjes door een slang uit een kooi die hij voor de ogen van zijn hysterische volgelingen zwaaide om zijn vast vertrouwen en band met God te bewijzen. Dat ging vorige week dus even mis. Althans, dat ligt er maar aan door welke bril je dit voorval bekijkt. Nu zou dit gegeven al voldoende zijn om mijn geloof in God een enorme boost te geven, ware het niet dat er nog een dimensie zit aan dit verhaal. Zoals het in de kringen van dit soort zelf benoemde kerkleiders gebruikelijk is, had Wolford van zijn vader niet alleen de leiding van de kerk geërfd maar ook zijn manier van het verwisselen van het tijdelijke met het eeuwige. De vader van Wolford is namelijk ook voor de ogen van zijn volgelingen door de beet van een slang overleden. Wolford kan tevreden zijn. Zelfs de meest verstokte atheïst zou hier niet alleen de hand van God in zien, maar ook overtuigd zijn van het feit dat God over een goed gevoel voor humor beschikt.

Onderwijs en educatie zijn de beste remedie tegen het verstikkende bijgeloof die onze voorouders uit Afrika en India hebben meegenomen en tegen de theologische onzin waarmee witte overheersers ons eeuwenlang aan banden hebben proberen te leggen. Dat de schellen van de ogen van veel Surinamers beginnen te vallen is ook tot onze Surinaamse handjeklap voorgangers doorgedrongen. In het verleden kon je in grote advertenties lezen dat je op één of andere genezingsdienst van kanker, aids en andere ernstige ziekten kon worden genezen. Zowel theologisch als wetenschappelijk natuurlijk flauwekul, maar er zijn altijd wel goedgelovige mensen die hier intrappen en die bereid zijn de toch al overvloedige kas van hun voorganger te vullen met hun zuur verdiende geld. Het recept is bekend. Mensen met een aantoonbare ziekte worden uiteraard niet genezen, waarna ze de mededeling krijgen dat dit te maken heeft met hun gebrek aan geloof of dat ze er waarschijnlijk stiekem een zondig leven op na houden. Nu valt hier verder wel mee te leven als het een ingegroeide teennagel betreft, maar wanneer mensen die terminaal ziek zijn hun laatste restje hoop op deze theologische charlatans hebben gevestigd is het misdadig. Gelukkig wordt de doorsnee Surinamer dankzij de globalisatie en het toegankelijker worden van educatie en onderwijs een stuk slimmer. Vorige week stond er weer een joekel van een advertentie in de krant voor een genezingsdienst, echter de betreffende voorganger heeft wijselijk de namen van verschillende ziekten weggelaten en het maar slechts gehouden op ziekten in zijn algemeniteit.

Wolford wordt er door enkele van zijn collega’s van beschuldigd dat zijn geloof niet sterk genoeg was of dat hij door God voor het één of ander werd gestraft. Uitgaande van de stelligheid waarmee onze handjeklap voorgangers hun rotsvast geloof en band met God propageren daag ik ze uit dit te bewijzen door net als Wolford een slang bij hun diensten te gebruiken. Zo uit het blote hoofd stel ik een makkaslang voor. Mocht de makkaslang het script niet goed begrijpen en vol enthousiasme toehappen, dan zal de voorganger middels een cito genezingsdienst alsnog kunnen bewijzen een ware man van God te zijn. Ik heb een onwankelbaar vertrouwen in de hand van God. Hoe staat het met u, heren voorgangers?

12 opmerkingen:

  1. ik moet eerlijk toegeven dat er verscheidene momenten in mijn leven geweest zijn waarin ik heb getwijfeld aan het bestaan van god ...(in welke naam je ook maar wil geloven)Ik ging in mijn tienerjaren zelfs zover dat ik spotte met waar de G de O en de D voor stonden... (je weet wel..zoals men dat doet bij de "njang-dringi-prisiri partij ) Nu durf ik niet eens te herhalen wat ik er toen allemaal voor bedacht heb... uit vrees weer eens een keer iets in de kosmos te gooien wat mij ongetwijfeld weer een hoop ellende zou kunnen bezorgen. Ik geloof in een hogere macht dan de mens omdat ik het moeilijk vind aan te nemen dat we simpelweg het resultaat zijn van een of ander micro-organisme dat door de eeuwen heen plotseling mens was...maar ik kan ook met geen mogelijkheid het verhaaltje uit de bijbel van adam en eva letterlijk opvatten... dus hoe ik precies geloof in die grote goedheid, de kosmos, god...(noem het hoe je wil)weet ik niet... zeker niet wanneer ik absoluut in de wet van oorzaak en gevolg geloof...dus kwam ik op een gegeven moment tot de conclusie dat ik op een bepaald punt zou moeten accepteren dat er iets was dat niet volledig met logica alleen..te beredeneren of verklaren was...een Groot-Onverklaarbaar-Ding??? Ik weet het niet...wat ik wel weet...is dat vanaf ik besloten heb eerst na te denken alvorens te handelen en te luisteren naar dat stemmetje van binnen dat zei"dit is goed- of dit is slecht" dat mijn leven en ook het leven van de mensen om mij heen een stuk beter ging.....dat ging jaren zo door...en als er dan tegenslagen kwamen..zei ik tegen mezelf dat dat een oude straf was van iets dat ik ooit gedaan had in de tijd dat ik nog niet naar dat stemmetje luisterde...of...uit een vorig leven? Ik geloof dus nu in god ja... en misschien is hij wel dat stemmetje in ons...en misschien zijn we met zn allen wel een deel van god...en misschien is het de bedoeling dat we dat een keer beseffen en zal er dan een "paradijs op aarde bestaan...zegt het kind in mij soms... maar dan kijk ik om me heen en zie de wereld die tegelijk mooi en lelijk is en dan ben ik genoodzaakt de tegenstellingen die het evenwicht bewaren te accepteren...en zit ik weer op punt NUL....ondanks mijn geloof. Ik denk dat de mensen die een slang beetpakken in de volle overtuiging dat "de heer" ze zal beschermen tegen de beet...zijn als kinderen die niets als onmogelijk zien ... ze hebben er ondanks hun verstand ...behoefte aan zich over te geven aan "iets of iemand " die alles voor je oplost...vaak zijn deze mensen gedreven door wanhoop...of het nou is omdat ze terminaal ziek zijn ...of omdat ze geen liefde kunnen krijgen van de mensen van wie ze het graag zouden willen of omdat ze met hun zuurverdiende geld niet uitkomen...of simpelweg omdat ze ongelukkig zijn door een samenloop van omstandigheden die ze vaak zelf veroorzaakt hebben maar waarvan ze dat niet beseffen omdat ze gewoon het inzicht niet hebben...
    hoe ben ik hier beland??? .... o ja ...het ging om "de hand van god" die volgens jou zorgde voor de slang die de pastoor zijn einde betekende... :-)... "de ironie van het lot"??? Ik geloof absoluut dat god...ALS hij een mannetje zou zijn dat vanuit de hemel naar beneden keek en het allemaal werkelijk zo letterlijk bepaalde...een ontzettend wrang gevoel voor humor zou moeten hebben...als dit de wereld is die hij creëerde ... , gelukkig geloof ik dat niet :-)
    Iping

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Onderwijs en educatie zijn de beste remedie tegen het verstikkende bijgeloof die onze voorouders uit Afrika en India hebben meegenomen en tegen de theologische onzin waarmee witte overheersers ons eeuwenlang aan banden hebben proberen te leggen.'
    Deze alinea vind ik effe te zwaar, maar overigens mooi stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wanneer komt dat andere been nou uit de kast...?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geloof is iets van alle mensen. Geen geloof is ook een geloof. Om het juiste geloof zijn vele oorlogen gestreden.
    Er zijn er vele die een heropvoeding hebben moeten ondergaan!
    Ook in Suriname is dit gebeurt door de machthebbers in het verleden. Dit om de mensen het eeuwig lijden te besparen.( Men geloofde daar oprecht in, zoals alle geloofsverkondigers dat doen. Rijk worden en toch de mensen helpen is het devies. Ook in de politiek wordt deze opvatting gebruikt!)
    Er zijn vele kerkgenootschappen die erg rijk zijn.
    Veel geld verdienen door iets te verkondigen (Verkopen) en de mensen te sterken in hun geloof is ook iets van alle tijden.
    Ik hou juist van Suriname omdat daar de mensen van nature dicht bij de natuur en daardoor dicht bij zich zelf staan.
    Moedertje aarde wordt nog geëerd. En Geesten bestaan echt!
    Of jij dat gelooft of niet, dat moet jij zelf weten. Iedereen is daar nu gelukkig vrij in!
    En Henry? Wat is bijgeloof? Wie zal het mogen zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. " de theologische onzin waarmee witte overheersers ons eeuwenlang aan banden hebben proberen te leggen." Schrijf jij! Wat bedoel jij met "Theologische onzin" Als rechtgeaarde journalist die in Nederland is opgeleid ga jij opeens bemoeien met zo iets ONDEFINIEERBAARs. Jij zou ook kunnen schrijven "Witte overheersers met een zwarte ziel" Nu zijn er in Suriname "Zwarte overheersers met een zwarte ziel" die een "geloof" verkondigen om zich zelf te verrijken!
    Door deze manier van schrijven wordt jij steeds meer ongeloofwaardiger als journalist en wordt het meer en meer duidelijk dat jij ook jouw dagelijks "brood" moet verdienen in Suriname.
    Een echte journalist zal zich niet wagen aan een thema over het geloof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als hoge uitzondering zal ik een intellectuele knieval maken en reageren. Ten eerste staat er al sinds jaar en dag column boven mijn artikelen. Dat wil zeggen dat ik deze stukjes in de hoedanigheid van columnist schrijf en dus niet als journalist. Als columnist telt jouw mening en zienswijze en mogen de lezers het daar mee eens zijn of niet. Ik als columnist met een journalistieke achtergrond heb de gewoonte te schrijven met soms een knipoog, soms een traan, soms een druppel honing, soms een druppel azijn, maar altijd gebaseerd op feiten en werkelijke gebeurtenissen. De theologische onzin waarmee de witte man de zwarte man eeuwen onderdrukte staat gelukkig opgetekend in veel historische geschriften. De superioriteit van het witte ras over het zwarte. Het feit dat God de slavernij goedkeurde. En my all time favorite "dat den siel van den flijtige en gehoorzame neeger" na zijn dood naar de hemel zou gaan. Niet dezelfde hemel waar de ziel van zijn blanke meester naar toe zou gaan. Nee, dat zou natuurlijk niet kunnen. Een speciale sub-hemel. Dat mijn beste Anoniempje is in mijn ogen theologische onzin. Net zoals de inhoud van je reactie. Ik verdien mijn overigens zeer royaal belegde boterham als ondernemer. Voor mijn columns krijg ik een vergoeding voor een bedrag waar ik niet eens mijn favoriete fles whisky voor kan kopen. En dat een echte journalist zich niet zou wagen aan het thema geloof is werkelijk waar het kroonstuk op je bericht.

      Verwijderen
  6. http://www.realhistoryww.com/ Met historische feiten moet je ook als columnist voorzichtig zijn. Jammer dat er een goede journalist verloren is gegaan. Suriname heeft deze nodig.
    Henry! Het is je goed recht om stukken als columnist te schrijven, maar houdt rekening met de emoties van het publiek die jouw stuk lezen. Jij heb vaak genoeg laten blijken dat jij als zakenman c.q. ondernemer behoorlijk afhankelijk bent van mensen die nu de macht hebben en dat jij je dikke boterham niet wilt verliezen.
    Dat jij je opleiding bij die witte mensen heb genoten en daarna terug bent gekeerd naar je geboorte land om daar die zwarte mensen iets te leren in de vorm van een column en dan te beweren dat jij dit bijna voor niets doet is ook je goed recht. Natuurlijk zal ook jij de dag meemaken dat er geen zonsopgang meer is. En natuurlijk wil jij dit proces niet bespoedigen en hang jij zoals iedereen aan het leven. Geen "witte neuzen meer. Eventjes was er hoop aan de horizon? Henry. Ik heb er nu al spijt van dat ik dit antwoord geschreven heb. "Laat Gods water over Gods akker stromen"! Je Anoniempje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correctie. Ik heb bewezen zowel als ondernemer, als journalist EN als columnist boven partijpolitiek en etnische en culturele sentimenten te staan. In mijn columns kies ik voor de rede en het verstand en heb ik aan elke politiek clubje en/of leider een tik, een schop en soms een brassa uitgedeeld. Als columnist leg ik mijn vinger op open zenuwen in de maatschappij. Dat wordt door voor en tegenstanders gewaardeerd want ik ben eerlijk in datgene wat ik schrijf. Zelfs onze geliefde president heeft dat vermeld en lief Anoniempje van me, als je ook maar enigszins bekend bent met mijn columns en achtergrond dan weet je dat ik regelmatig zeer kritisch ben geweest naar de huidige regering en dat ik niet tot de vriendenkring van de president behoor. En dan druk ik mijzelf zeer vriendelijk uit. Overigens is mijn geboorteland niet Suriname, maar Amerika. Maar dat is voor mij slechts een formaliteit want ik bezie mijzelf al een wereldburger. Dank voor de link, maar door emoties gedreven zwarte propaganda valt voor mij onder dezelfde categorie als historische verdraaiingen van de witte mens. Zo en nu ga ik met mijn door de bij de witte mens opgedane kennis weer verder met werken om mijn bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van Suriname. Fijne dag.

      Verwijderen
  7. Dank Henry? Jij geeft de burger weer moed. Gelukkig ben jij niet zo als de "Ghanees" die op een Surinaamse site alleen maar anoniem met de welbekende waarheid strooit. Jij doet het met beleid en geduld. Ik kan mij voorstellen dat jouw journalisten hart eens zal opbloeien. Alleen nu nog niet!
    Henry! Blijf gezond en hou jouw bakka recht, zodat wij jouw hulp in de toekomst nog kunnen gebruiken.
    Jouw geliefde president is op 13-10-1945 geboren. Ik ook!
    Toeval bestaat niet. De geest regelt alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste meneer Carbiere ik ben een trouwe lezer van uw column en heb gaarne een reactie op uw stuk van afgelopen woensdag.Ik vond het geweldig hoe uw het zogenaamde ''genezen''van sommige kerkelijke leiders aan de kaak hebt gesteld vooral met het vb van Amerika.Het doet mij een genoegen te weten dat wanneer het om het geestelijk vlak gaat men u geen knollen voor citroenen kan verkopen. Hopelijk hebben sommigen deze les begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. https://www.youtube.com/watch?v=MRTggpaBR6o&feature=related

    Het door de voorouders opgedrongen theologische onzin (geloof) door de blanke overheersers is als een steen op hun schouders. Arme zwartjes!

    BeantwoordenVerwijderen