4 april 2012

De laatste seconde


“Ik voel me ellendig.”
“Waarom mijn jongen?”
“Pfffffff. Waar te beginnen? Gezinshoofden die hun eigen familieleden vermoorden. Agenten die burgers vermoorden. Brandweermannen die omwille van een paar centen mensen laten kreperen in autowrakken. En last but not least de manier hoe moordenaars door een wazig amnestiewetje en juridische spitsvondigheden de dans weten te ontspringen. Ik baal. Ik voel me down en depri.”
“Ik kan het me voorstellen mijn zoon.”
“Mijn vriendin Ruth vraagt zich af waar u bent en waarom u niets doet.”
“En wat denk jij?”
“Wel, ik weet dat u het heel druk heeft en ik realiseer me dat er op de wereld ergere brandhaarden zijn dan Suriname, maar een klein beetje sturing zou wel wenselijk zijn. Ik wil me niet met uw agenda bemoeien, maar waarom gooit u geen vuurbal op al die grappenmakers die zogenaamd in uw naam komen zeggen dat we moeten vergeven en vergeten?”
“Henry mijn jongen, heb ik je niet vanaf je jeugd geleerd dat je je niet druk moet maken om vunzige zaken zoals politiek? Heb ik je niet geleerd dat je op mij moet vertrouwen? Heb ik je niet…”
“Ja maar, het is allemaal zo frustrerend!”
“LET OP JE TOON EN ONDERBREEK MIJ NIET!”
*Slik*
“Wat? Je bent geschrokken van de donder en bliksem en mijn stem?”
“Ja Vader.”
“Goed zo! Vergeet niet tot wie je spreekt. Ik ken elk haar op je hoofd, elke molecuul in je lichaam. Ik kende je leven al voordat je zelfs maar was verwekt en ken je antwoorden voordat de vraag zelfs maar is gesteld. Ik kan je tot op de seconde vertellen hoe lang je nog te leven hebt. Wie ben jij dat je denkt mij ter verantwoording te kunnen roepen?”
“Het spijt me Vader. Vergeef me. Maar u heeft ook de drang naar rechtvaardigheid in mij gelegd en wanneer ik deze figuren vrolijk zie lachen schiet mijn bloeddruk omhoog en wil ik gillen!”
“Henry, mijn zoon. Wanneer heb je voor het laatst genoten van een zonsondergang? Wanneer heb je voor het laatst met je dochter door het bos gelopen en hebben jullie samen genoten van een heerlijke, sappige manja? Wanneer heb je voor het laatst een mooie vrouw gekust en de oprechte liefde die ze voor je voelt in haar ogen gezien?”
“Euuhhh……..”
“Er is een heleboel slechtheid en ellende op aarde. Duizenden jaren lang zie ik mijn kinderen elkaar afslachten en de meest gruwelijke dingen met elkaar uithalen. Ik heb jullie geleerd niet te oordelen en op mij te vertrouwen. Geniet van de mooie dingen die ik je geef en laat de rest aan mij over.”
“Ja Vader. Uhm, die laatste seconde van mijn leven. Ik word toch heel oud?”
“Welterusten mijn zoon.”
“Maar….maar…..u kunt me toch een indicatie geven? 70 jaar? 60 jaar???”
“Henry mijn jongen, in plaats van je zorgen te maken over het tijdstip kan je je beter zorgen maken wat ik van je denk als het moment daar is. Datzelfde geldt voor die andere mensen die nu lachen en denken dat ze dankzij een papiertje met wat menselijke wetten hun rechtvaardig oordeel kunnen ontlopen. Vergeet niet: aan mij is de wraak!”
“Dank u wel Vader.”
“Graag gedaan mijn jongen.”
“Vader?”
“Ja Henry?”
“Die laatste seconde van mijn leven. Het gaat toch geen pijn doen?”
“Welterusten mijn kind.”

20 opmerkingen:

  1. http://sanajong.blogspot.com/2012/03/god-waar-ben-je.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik las en ik voelde me direkt gerust gesteld....
    ik stel me zo voor dat het de bedoeling is dat ik mij niet zo zeer meer moet druk maken om wat komen gaat, maar ondanks het feit in de stille belofte die de VADER aan ons geeft, vraag ik mij af hoe ik mijn kinderen dit ga moeten uitleggen in de toekomst. kracht komt van HEM, en ook in deze situatie gaat HIJ ons kracht geven.... dank je wel voor het willen delen van jou gesprek met hem....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Henry,

    Mooie column, helaas helpt het bij mij nog niet. Heb al dagen hoofdpijn en heel veel moeite alle onzin te volgen.


    Groet,

    Raul

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar was je vader toen 15 mensen opgepakt werden, gemarteld werden, angst hadden en vrezelijk bang waren..., waar was hij toen de trekker over gehaald werd? Laat me raden, jouw vader keek even de andere kant op. En alleen die laatste seconde zou hij even aandacht aan ze schenken?
    Groet
    Wim Kuijpers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. enne wim je weet ook niet dat de vader van Henry geen surinaams soldaat was.jij weet gewoon helemaal niets maar wil ook even meepraten ? Blijf gewoon af van henry's blog wim ,mensen als jij hebben we hier niet nodig, zoek een site waar je niets voor tussen de oren nodig hebben!

      Verwijderen
  5. Ik weet niet wie je bent hoor Wim maar je reactie is zeer dom. Bram Behr was de vader van Raul die boven je staat en de oom van Henri. Dus in deze donkere dagen zoeken zij een houvast en dat ademt de column van Henri uit. Voortaan beetje verder denken voordat je een reactie plaatst want je komt zeer dom over. Ik ben ontroerd door deze column en vele met mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve mensen, iedereen mag hier zijn mening geven maar gaarne wel netjes en niet persoonlijk worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh Henry... ... Het huilen staat mij nader dan het lachen...ik heb er al in berust dat deze moordenaar zijn straf niet van mensen zal krijgen...ik ben ook niet uit op wraak... Ik wil alleen maar dat hij verdwijnt...waar naar toe maakt mij niet uit,ook al zou hij in weelde sterven in Dubai op 100jarige leeftijd....en a na zijn dood, al dan niet in het volgende leven..zijn straf pas krijgen...ik krijg geen voldoening uit het meemaken dat hij wel of geen straf krijgt voor alles wat hij misdaan heeft...dat is tussen hem en God. Alleen lijkt wat ik wil bijna onmogelijk nu... Ik wil dat hij mijn land met rust laat, ik wil dat wat nog over is van de integriteit van mijn volk..niet verdwijnt, ik wil smorgens opstaan zonder het gevoel van wanhoop,frustratie en vrees omdat mijn land WEER vernietigt wordt door diezelfde gevoelens van wanhoop,onbegrip, frustratie,verlies van geloof in rechtvaardigheid in het algemeen en de illusie dat we in een rechtstaat leven, vrees voor het leven als men er wat aan zou proberen te doen,met als gevolg hiervan een diepgewortelde haat naar iedereen die hier direct of indirect verantwoordelijk voor is...met natuurlijk weer alle gevolgen van dien...........
    Wat ik nog het meest wil is..... GELOVEN dat Suriname dit wat volgt na aanname van deze amnestiewet ..NIET verdient...zodat ik vol overtuiging mijn zoon kan vertellen...dat er nog hoop is... Want wanneer een kind van 12 tegen zijn moeder zegt dat het niet uitmaakt of hij studeert...en daarna.." het enige wat ik hoef te doen is een heleboel moordenaars bij elkaar roepen...genoeg mensen vermoorden zodat iedereen bang voor me wordt en zoveel stelen dat de mensen die niet zo bang zijn gewoon mijn geld willen.....en dan meedoen aan de verkiezingen..en ik wordt president!...mama..snap je dan niet dat jij in een sprookjeswereld leeft en dat het goede niet meer bestaat!! mamma..god straft niemand meer..en niemand wordt ook beloont als hij goed leeft....god is al moe van Suriname "
    ..............................dan weet ik ... dat er iets moet gebeuren...want wat ik hem op dat moment ook niet uitleg...hij krijt het tegendeel bewezen..keer op keer ..in dit land..en volgens de logica van een 12jarig kind...leef ik dan ...in een droomwereld..wanneer ik nog hoop heb...dus wat nu henry??? Gewoon vertrouwen op God.. en verder niets doen??? wat about bid en werk?? is het genoeg??? Bouterse wacht niet op God...hij DOET!!! En wij...wachten... op WIE?????????????

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Margo Wijngaarde4 april 2012 om 08:16

    Ik ben stil......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vicky, wat een openhartige reactie. Ik bewonder je durf. Ik wil me niet eens een voorstelling maken van wat door de nabestaanden heen moet gaan. Ik denk dat de hel hier op aarde is, de dood misschien niet eens zo erg is, maar onrecht, machteloosheid en wanhoop mensen tot krankzinnigheid drijft. Het is triest, maar er is altijd hoop, hoop dat je zoon gaat beseffen wat waarheid is, wat goed en kwaad is en dat meedraagt zijn hele leven. Blijf hem het goede wijzen. Blijf het doen.
    Krakti

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja het goeie voorleven is het enige wat ik op dit moment kan doen...hopen, bidden, praten...het zal goed komen!!! daar Moet ik in geloven!

      Verwijderen
  10. Ga je bestaan maar ergens anders doen gelden. Op dit forum beteken je niks. Oprotten man!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goed artikel! this reflects my feeling exactly!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben geen fam maar ik voel met jullie mee. dit is zo onmetelijke. the battle belongs to the lord

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig verwoord. Ik ben al dagen sprakeloos en moe van de domme discussies met domme mensen die het verschil niet weten tussen recht en onrecht. Ik sta niet in de schoenen van nabestaanden maar de teleurstelling en onmacht is zo voelbaar. Ik wens iedereen kracht om deze moordaanslag op recht te dragen en ik wens dat niemand in deze zijn straf ontloopt. Ik wens dat recht deze aanslag overleeft en toch zal zegevieren op welke manier dan ook.

    Henry, bedankt voor deze mooie column

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan alle anoniems en Ruth uitschelden mag. Met je vader bedoel ik jouw, onze en mijn vader en nee hij was zeker geen soldaat .( over dom zijn gesproken )broeders en zuster ik heb mijn vragen als ik zoveel elende zie op deze wereld. Kan God er alleen zijn op die laatste seconde? Henry blijf schrijven want je woorden komen vanuit je hart. Ik ben eenChristen, maar krijg net als in je verhaal waarschijnlijk pas tijdens mijn laatste seconde mijn antwoorden. Groet Wim Kuijpers.

      Verwijderen
  14. mooi Henri je gesprek met GOD!!!dank je wel voor de manier van benaderen van deze , niet eenvoudige materie. blijf je woorden met ons delen!

    BeantwoordenVerwijderen