20 juni 2012

Zomaar een gesprek

“Ik hoop dat ze dit beest net zo afschieten als die andere vier! Verschrikkelijk om door zo een monster te worden verkracht. Kijk naar die foto! Het lijkt wel een kakkerlak met die vlechtjes.”
Ik keek naar de foto van de van verkrachting verdachte voortvluchtige. Inderdaad niet het toonbeeld van menselijke schoonheid. En de vlechtjes die uit zijn hoofd staken deden werkelijk denken aan voelsprieten. Echter bekroop me het vervelende gevoel dat mijn emotionele gesprekspartner niet alleen op de vlechtjes doelde toen ze de man kwalificeerde als beest. 
“Het zijn niet alleen negers die verkrachten hoor”, mompelde ik. 
“Dat weet ik Henry! Maar het zijn wel altijd dit soort schoften die het op een beestachtige wijze doen!”
“Oh? Wat, Hindostanen verkrachten op een vriendelijke wijze? Is het minder erg om door een Hindostaan te worden verkracht dan door een neger?”
“Dat is echt een stomme opmerking! Bij Hindostanen speelt verkrachting zich voornamelijk af binnen de familiekring of komt het voort uit een dronken bui. Jouw negers breken in, mishandelen en beroven gezinnen en als dat al niet traumatisch genoeg is verkrachten ze ook nog vaak de aanwezige vrouwen! Dat is het verschil!”
“Mijn negers????”
“Ja jouw negers! Jij had ook al zo een tye poti houding toen ze die vier hadden neergeschoten. Je zeurt altijd dat de politie niet accuraat optreedt en nu ruimen ze deze ellendelingen op en zit je nog te zeuren!”
“Hey lieverd, er is nog een heel groot gebied tussen niet komen opdagen wanneer je ze belt en een wagen met vier verdachten doorzeven met kogels! En ja, mijn journalistiek instinct knaagt behoorlijk bij dit voorval. Volgens Justitie waren deze mannen enorme gangsters maar er werd niet eens een waterpistooltje op ze gevonden. Wat voor dreiging ging er dan van ze uit dat je ze zo overhoop moest schieten? Dan beweert de politie dat ze deze mannen al maanden op het spoor waren en hun telefoons afluisterden. Waarom hebben ze de overval in de Maretraite Mall dan niet verhinderd? Daar hebben de overvallers geschoten en konden er doden zijn gevallen. Deze mannen waren verdachten en ja, als burger heb ik er moeite mee als agenten of militairen als executeur optreden en verdachten overhoop schieten. De staat heeft het monopolie op geweld. Maar dat betekent niet dat je iedereen zomaar een wapen in de hand kan drukken. Van agenten en militairen verwacht ik vuurdiscipline, ze moeten bekwame schutters zijn en weten wanneer en hoe hun wapens te gebruiken. De volgende keer zit ik met vrienden in een auto en worden wij overhoop geschoten omdat er ergens een overval is gepleegd en wij verdacht zijn!”
“Dat slaat nergens op. Jij voldoet totaal niet aan het profiel van een crimineel!” 
“Omdat ik geen vlechtjes heb?” 
“Doe lollig!”
“Oh, dus omdat ik niet zwart ben? Dus je wilt me zeggen dat we nu in Suriname al zover zijn dat als je na een avondje stappen met vier zwarte jongens in een auto naar huis rijdt, je de kans loopt overhoop te worden geschoten omdat je aan een daderprofiel voldoet?” 
“Henry doe niet naïef. Daderprofilering komt niet zomaar uit de lucht vallen hoor schatje. En nu zullen andere misdadigers wel twee keer nadenken voor ze hun rotzooi uithalen!” 
“Dus het overhoop schieten van vier verdachten, en ik benadruk verdachten, dient als doel om aspirantmisdadigers te waarschuwen? Dit voorval is alleen maar een waarschuwing voor de echte zware criminelen dat wanneer ze in het nauw zijn gedreven ze hun leven duur moeten verkopen en moeten schieten op alles en iedereen die ze in de weg staat.”
“Wat zou jij dan doen als er ’s nachts plotseling een paar van deze figuren bij jou thuis over de poort zouden springen?” 
“Schieten.”
“Nou dan! Dan waarom klets je zo heilig?”
“Dat is appels met peren vergelijken schat. Het verschil is dat degene die bij mij over de poort springen geen verdachten zijn, maar daders en ik mijzelf dus verdedig. De mannen die zijn doodgeschoten zijn verdachten en daar hoort de rechter over te oordelen, maar dat gaat nu vrij lastig met een kilo kogels in hun lichaam.”
“Hey laat me hoor. Ik ben blij dat ze zijn opgeruimd en ik slaap er een stuk beter door. Zo, en nu ga ik ervandoor en haal het niet in je hoofd om mij in een column van je te zetten!”

4 opmerkingen:

  1. Ik zie elke crimineel ook liever six feet under dan met wapens en geslachtsdelen zwaaien op straat. Maar deze criminele 'shoot first, ask questions later' actie van de politie kan je ook nooit en te nimmer en nergens ter wereld goedpraten, want er is een veel te groot risico dat onschuldigen het slachtoffer van worden. Als dat een keer gebeurt komt men met "Ja, maar het kan een keer gebeuren, soms is men gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats." Bullshit. Ik ben benieuwd hoeveel mensen die dit argument gebruiken om dit soort enge acties goed te praten zouden zeggen "Mijn kind is per ongeluk neergeknald in een encounter, maar dat was niet erg want er is een zware crimineel afgemaakt." Ik zag laatst een reactie van iemand "Ook agenten hebben niet het recht om te beslissen of iemand nou wel of niet mag leven en daarom ben ik ook tegen de doodsstraf." Mooi en waar, maar het verschil met de doodsstraf is dat de daders wettelijk zijn VEROORDEELD tot de doodsstraf. DAT is het grote verschil met wat met deze 4 verdachten is gebeurd. Als dit de werkwijze van onze gewapende machten wordt ben ik bang dat ze niet veel beter zijn dan de criminelen. Wie beschermt mij tegen dit wettelijk gegronde criminele circuit? Ik ben ook weleens uitgekleed door de ogen van een politieagent of soldaat en ik denk niet dat ik het minder eng vind dan wanneer een 'beest met vlechtjes' dat doet. Ik vind het juist erger, want dit zijn de mensen die mij zouden moeten beschermen. Tot slot, ik vind de etnische wending die jouw gesprek over het voorval kreeg maar raar. Zeg maar aan een Hindoestaans kind van 9 dat door haar Hindoestaanse oom is verkracht "Wees blij, het had ook een neger kunnen zijn." Ja, dat maakt het inderdaad minder erg. Ik vind het bijna grappig. Misschien verkrachten Hindoestanen 'milder' omdat ze over het algemeen kleiner geschapen zijn dan negers.....?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die verkrachter lijkt sowieso niet op jou,of op bouterse(op de vlucht doodgeschoten),hitler (2de wereldoorlog)noem maar op...hij lijkt wel op een kakkerlak met voelhorens,hij lijkt in ieder niet op een varken,en heeft ook niet de kleur van....think...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En het woord is 'doodstraf' natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat niet kan... kan in Suriname WEL !!! Ik ben van mening dat alle mensen die het onnodig vinden dat na 20 jaar een onderzoek i.v.m. de decembermoorden op normale wijze voortgezet wordt...terwijl er toen ook mensen zonder meer gemarteld en daarna neergekald zijn...hierover hun mond moeten houden.......de "president" heeft het "goede"voorbeeld gegeven en de rest volgt...dat is toch logisch???!!! en TOEN ging het absoluut niet om misdadigers...en voor hun rechten is er niet gevochten...neeeeeee de misdadiger die toen judge and jury gespeeld heeft is door de denkwijze van het merendeel van deze bevolking NU dus "president... waar heeft iedereen het dan nu in godsnaam over?????!!!! dit is maar het begin...er zullen nog meer afrekeningen komen...men kan alleen maar hopen dat men er niet per ongluk bij is wanneer het gebeurt... toen men stemde bij de vorige verkiezing...wenste men verandering.....Be carefull what you wish for...you just might get it !!
    vaarwel rechtstaat Suriname... vaarwel....switi Sranan !!!

    BeantwoordenVerwijderen