6 juni 2012

Marieke en Michael


Tegen beter weten in geloof ik nog steeds in de liefde. Eigenlijk alles wat ik in mijn leven heb opgebouwd had als doel om een mooi nestje te creëren waar ik met mevrouw Carbière Falls zou wonen en waar we ons dagelijks zouden laven aan de liefde en elkaar zouden verscheuren in passionele hartstocht, onderwijl genietend van het geluid van trappelende voetjes van ons rond rennend kroost. Op dit moment is de enige mevrouw Carbière Falls die in mijn huis rond rent mijn dochter. Ze is dan wel de vrucht van een passionele nacht, maar tussen haar moeder en mij is er louter sprake van hartstochtelijke haat en het passionele verlangen van ons beide de ander graag onder de grond te zien onder een groot blok gewapend beton of een rotsblok.

Het vooruitzicht op meerdere kinderen is sinds maandagochtend ook verkeken dankzij het deskundige snijwerk van dokter Vriesde. Terwijl mijn penis en ik beide in doodsangst op de operatietafel vertwijfeld naar het plafond lagen te staren, zag ik mijn leven aan mijn ogen voorbijtrekken. Het gevolg was dat, ondanks verwoede pogingen van de twee liefste zusters van Suriname om mij tot bedaren te brengen, mijn angst voor datgene wat mij en mijn inmiddels verschrompelde penis te wachten stond gezelschap kreeg van een enorme depressie. Mijn relaties eindigen per definitie als mijn zaadleiders enkele ogenblikken later, verstikt en verschroeid.

Liefde is voor mij als de Heilige Graal. Net wanneer ik denk deze eindelijk te hebben bemachtigd, blijk ik in plaats daarvan een gifbeker in handen te hebben die ik vaak tot de bodem leeg moet drinken. Ik erken dat ik niet altijd de makkelijkste persoon ben om mee te leven en dat ik in de meeste gevallen zondermeer schuldig ben geweest aan het feit dat menig relatie waarin ik participeerde in een verzengend vuur ten onder is gegaan. Maar waarom moet ik mezelf in allerlei bochten wringen en kwellen door in een relatie te zitten waarin ik niet gelukkig ben of waarvan ik weet dat deze geen lang leven is beschoren? In mijn jeugd heb ik aan den lijve ondervonden wat het betekent om gevangen te moeten zitten in een slecht huwelijk. De eenzaamheid in een slecht huwelijk is helser dan de eenzaamheid die men ervaart wanneer men alleen is. Daarnaast is het leven te kort om de jaren voorbij te zien vliegen terwijl je zit te hopen op het moment dat de andere huwelijkspartner een keer niet goed uitkijkt bij het oversteken van een drukke straat. Ik ken in mijn directe omgeving weinig gelukkige huwelijken. Of de meeste eindigen in een scheiding, of de partners leven omwille van de kinderen, de bijbel of vanwege de hoofdpijn van een zeer complexe scheiding in een soort loopgravenoorlog met elkaar.

Een huwelijk waar ik wel jaloers op ben is het huwelijk van Marieke en Michael. Hun huwelijk is nog geen week oud, maar ze zijn al ruim 34 jaar samen. En samen in de ruimste zin des woords. Na 34 jaar kijken ze nog steeds met een blik naar elkaar of ze elkaar weer voor het eerst zien en de vonk weer overslaat. Ze lachen nog steeds om elkaars grappen en completeren elkaar in elk opzicht. De huwelijksceremonie werd voltrokken in hun huis te midden van een intieme kring van familieden en vrienden bestaande uit kunstenaars, schrijvers, artiesten, vrijdenkers en andere creatieve en vaak prettig gestoorde geesten. De sfeer was bijzonder. De manier hoe Marieke en Michael elkaar aankeken en de woorden die zij tot elkaar spraken verstevigde mijn geloof in ware liefde.

In Love in the Time of Cholera, het prachtige boek van Gabriel García Márquez, vindt het hoofdpersonage op tachtig jarige leeftijd uiteindelijk de ware liefde waar hij zijn hele leven voor heeft gevochten en naar op zoek is geweest. Voor die tijd heeft hij zich eerst door diverse goede en minder goede relaties heen moeten worstelen. Dit stemt mij gunstig. Dankzij dokter Vriesde zijn er weer een paar jaartjes extra aan mijn leven toegevoegd en heb ik hopelijk nog ruim veertig jaar de tijd om mijn Marieke te vinden. Welliswaar zonder zaadleiders, maar dat zal mijn Marieke een zorg wezen.

13 opmerkingen:

  1. Wat mooi geschreven. Zelf ben ik ook in een dergelijke situatie als jij hier beschrijft. Ik heb de hoop ook niet opgegeven om mijn Michael te vinden. En het dromen over die dag is nu ook fijn. Ik heb de keus uit alle mogelijke Michaels die ik zelf kan ontwerpen naar mijn ideaal beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ihihihihihihhihi..... Ik kon slechts smilen en lachen. Het is beslist niet makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laat mij starten door te zeggen: “Gefeliciteerd met je vasectomie. Hoop uit de grond van me hart dat dit werkelijk enkele jaren toevoegt aan je leven.”

    “Tegen beter weten in, geloof ik nog steeds in de liefde”

    Mijn vriend; ik heb het volgende te zeggen tav je zeer emotionele en naar mijn mening nogal pessimistische column:
    De bovenstaande zijn geeft aan dat er nog een betje hoop bestaat. Geef de hoop niet op! Ik hoop dat jou vrienden, Marieke en Michael, die ik trouwens ook nog van harte wil feliciteren, bereid zijn jou wat tips te geven van hoe ware liefde te herkennen en vat te grijpen. Zij zullen uiteraard eens zijn met de onderstaande basis beginselen voor liefde, die jij als gelovig man ook wel kent:

    De liefde heeft vele facetten en kent geen eenzijdigheid.

    „De liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen, gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan. Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid. Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.” — 1Kor 13:4-7.

    „Een ware metgezel heeft te allen tijde lief, en is een broeder die geboren wordt voor de tijd dat er benauwdheid is.” — Spreuken 17:17.

    Succes bij het vinden van jouw Marieke. Onthoud dat je jezelf soms over trauma’s en emotionele scars moet heen zetten om die ware liefde te kunnen herkennen en vast te grijpen. Gelukkig zijn wij als mensen begaafd met het vermogen dat te kunnen doen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het onderwerp doorbreekt een taboe in Suriname. Prachtig verwoord. Ik heb mij vier jaar geleden laten steriliseren. Het heeft maar tien minuten geduurd. Nadien was ik opgelucht. Mijn geliefde hoefde de pil niet meer te slikken. Mij wordt weleens gevraagd of ik mij nog steeds en man voel. De vragers zijn van mening dat sterilisatie de mannelijkheid wegneemt. Het enige antwoord is:"Ik voel mij er prima bij"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoals altijd een mooie en zeer openhartige column. Ik geloofde ooit ook niet in de liefde, maar een poos geleden is mijn kijk daarop drastisch veranderd. Ik denk dat ik u, mijn waardige columnist, daar dank voor verschuldigd ben. Hoe kortstondig het ook geweest mocht zijn, slopend of frustrerend, de mooie momenten waren er, de liefde heb ik ervaren en weet nu dat die echt bestaat. Nu alleen nog de ware zien te vinden, toch? ;-) En doe het rustig aan he? Nog drie maandjes zwemmen met een badmuts op. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Foxy, Jij zit zeker in je puberteit.

    Er is een wezenlijk verschil tussen verliefdheid en liefde. Ik zou nog even wat nazoekwerk doen. Het zal je zeker helpen bij het vinden van jouw Michael. :-)

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het bespreekbaar maken van dit soort ingrepen is belangrijk. Moedig van je om je persoonlijke ervaring te delen met de rest van ons.

    What's love but a second hand emotion.
    (T.Britten/G. Lyle)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zeer emotioneel artikel waarvan ook ik emotioneel werd, aangezien heel veel voor mij herkenbaar is. Had deze riem onder mn hart nodig. Thanxx Henry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. AH !!! daar gaan we dan... "de liefde"....
    waar de mens al sinds de oertijd mee 'struggelt'...en we zijn er nog steeds niet uit...ook ik niet... Ik heb een achteraf bekeken prachtige 10 jarige relatie gehad met een man van wie ik zielsveel hield...daar is een nog prachtiger kindje uit gekomen . Natuurlijk waren er veel ups en downs...zo gaat dat nu eenmaal...en in periodes meer downs dan ups...maar desalniettemin...een mooie relatie... die nu voorbij is. Achteraf bekeken ..mooi..omdat IK van hem hield, mooi omdat IK mezelf heb ontdekt in deze relatie, mooi omdat IK bij hem kon zijn wie ik was...en hield daardoor alleen maar meer van mij... , mooi omdat IK hem gelukkiger kon maken...en wat is mooier dan ..'de persoon die je liefhebt gelukkiger maken?
    waarom is het dan voorbij ...vraag je je dan af? Er kwamen steeds meer downs...en ik was jong..en reageerde anders dan ik nu zou hebben gereageerd,ik was feller en ongeduldiger..en hij ook.. en ...ach...toen was het te laat...
    Soms is 'liefde'...niet genoeg...
    Dat is zo meteen ook alweer 10 jaar geleden...
    en nu? Nu heb ik ondertussen alweer 7 jaar een prachtige relatie met een ander van wie ik op een heel andere manier ook zielsveel hou... we vullen elkaars zinnen niet aan zoals mn vorige relatie...en we lachen misschien ook niet zo hard samen...maar...we huilen ook niet zo hard als ik deed in mn vorige relatie... en NU... heb ik wat meer geduld...en ben ik niet zo fel meer...en hij ook ... en we begrijpen elkaar...en we WILLEN verder...dus we doen er ook moeite voor... wij beiden...want we beseffen beide dat liefde onderhouden moet worden als een tere plant die net genoeg zon en net genoeg regen moet...
    en ik denk dat dat het grote verschil is...
    het besef dat liefde...als die je geschonken wordt...behouden moet worden en dat is niet altijd even makkelijk want...
    liefde is geen cactus !!!


    En ja HENRY...liefde bestaat...en is mooi...
    maar ook heel pijnlijk als ie maar van 1 kant komt
    De kunst is dus inderdaad ...die ene persoon vinden die de liefde die jij geeft op dezelfde manier kan beantwoorden ... en dan nog ..is het werk...dus ook ik kan alleen maar hopen dat mijn partner en ik beide het met elkaar volhouden tot de dood...
    En voor jou hoop ik met heel mijn hart dat je haar ontmoet en herkent...en zij jou...en dan lees je je schrijven van vandaag op 80jarige leeftijd zachtjes(anders word je duizelig) heen en weer schuddend op de hobbelstoel...aan haar voor

    Iping

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is heel mooi gezegd, Iping. De liefde kent vaak meer downs dan up, maar mijn ervaring leerde dat die downs jou en je relatie ook vormen. Ze zetten je aan het nadenken of je nou wel of niet voor bereid bent te vechten en ja, soms blijkt de liefde alleen niet genoeg te zijn. Omstandigheden en persoonlijke keuzes maken het vaak heel complex. Maar je leert er veel uit, vooral over jezelf. Je leert met heel vervelende emoties omgaan en dat gaat de ene keer beter dan de andere. Zelfs uit het traject na de relatie kun je zoveel halen. Ik heb een jaartje gestruggled met een roller coaster aan gevoelens en ik mag zeggen dat ik er eindelijk uit ben en alleen maar sterker van ben geworden en ik heb nu meer geloof in de liefde dan ooit. De kunst is om er niet verbitterd uit te komen.
    En mw Anoniem, dat er een verschil is tussen liefde en verliefdheid weet ik als geen ander. Ik weet ook dat dat verschil een stuk kleiner is dan het verschil tussen liefde en afhankelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Henry, Neef,

    Met een ontspannen glimlach lees ik je verhaal, je gevoel, je ervaringen. Je bent een byzonder persoon.
    Prachtig hoe je dit schrijft. Als lezer krijg ik echt het gevoel ontspannen en doorlezen. Geen onzin, maar realiteit.
    Groeten Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Henry Carbiere Falls , je columns lees ik met ontzettend veel genoegen. Succes in je leven en je werk en denk er aan : Liefde is als poep je trapt er steeds weer in.

    BeantwoordenVerwijderen