7 maart 2012

Foute leraren


Sta mij toe een boute stelling te poneren: een flink aantal Surinaamse leraren is indirect verantwoordelijk voor de criminaliteit in het land. Voordat de Bond van Leraren (BVL) haar leden  oproept weer te gaan staken totdat ik deze stelling heb ingetrokken en een publiekelijk mea culpa heb uitgesproken, wil ik mijn stelling onderbouwen.

Ik heb een omschrijving van de bekwaamheidseisen voor een goede leraar kunnen vinden. Om te beginnen moet een leraar uitstekende vakkennis hebben die hij op een goede manier moet kunnen inzetten als hij met leerlingen werkt. Daarbij spelen pedagogisch inzicht, didactische vaardigheden en organisatorisch talent een grote rol. Hij zal altijd proberen het beste te halen uit al zijn leerlingen en instaat zijn goed te kunnen samenwerken met collega's, ouders van leerlingen en met onderwijsinstanties. Een goede leraar moet dus heel wat kennen en kunnen, waarbij een goede beroepsopvatting en beroepshouding essentieel zijn.

Wanneer wij deze eisen gaan stellen aan Surinaamse leraren kan een groot gedeelte van hen vermoedelijk thuis blijven. Niet dat dit een probleem voor hen zal zijn, want onder de bezielende leiding van de BVL lijkt het wel of ieder flut argument wordt aangegrepen om te kunnen staken en vroeg naar huis te kunnen gaan. Begrijp me niet verkeerd. Het vak van leraar is in Suriname ondergewaardeerd en er zijn een heleboel leraren die zich vol ijver en onbaatzuchtig inzetten voor hun leerlingen. Maar er wordt te vaak en te makkelijk gegrepen naar het stakingsmiddel. Het beroep van leraar is een edel beroep waar vroeger vol bevlogenheid voor werd gekozen. Nu kiezen studenten voor het vak omdat ze “tja, toch iets moeten studeren” en belanden ze ongemotiveerd voor de klas.

Vorige week konden we weer getuigen zijn van een nodeloze staking op HAVO II waarbij vanwege een geschil tussen de leraren en de directie leerlingen dagenlang verstoken bleven van onderwijs. Aangezien de leraren en de directie niet meer door één deur konden en niet meer met elkaar wensten te spreken, werd er een interim-manager aangesteld die als buffer zal dienen tussen de ruziënde partijen. Zeg maar een veredelde boodschappenjongen. Fraai voorbeeld voor de leerlingen. Hun eigen leraren die niet eens in staat blijken te zijn als geciviliseerde mensen met elkaar te communiceren. Vrolijk werd nog even bekendgemaakt dat de verloren dagen ingehaald zullen worden. En daar zit hem de angel. 


De leraren zijn altijd zo druk bezig met hun eigen besognes dat het niet tot hun doordringt dat het leven voor studenten ook geen rozengeur en maneschijn is. Velen komen uit gebroken gezinnen of worden thuis geconfronteerd met moeilijke economische omstandigheden. Anderen staan onder druk van leeftijdgenoten die vroegtijdig de schoolbanken hebben verlaten en ogenschijnlijk op een makkelijke manier veel geld verdienen. Op school worden ze geconfronteerd met ongeduldige en geïrriteerde leraren en wordt tegenspraak niet getolereerd. Veel van het lesmateriaal wordt afgewimpeld op ouders of de studenten zelf en veel leraren nemen niet de moeite om wat extra tijd te investeren in een “moeilijk” of langzaam lerend kind. Vervolgens misbruiken de leraren ten eigen bate ook nog eens hun recht op onderwijs en mogen ze als de staking voorbij is extra hard gaan buffelen om het lesmateriaal in te halen. Het gevolg is veel gefrustreerde, vroegtijdige schoolverlaters die zonder diploma’s vrijwel kansloos op straat belanden en voilà, de cirkel is rond. De volgende keer dat een leraar vloekend op school komt omdat er die nacht bij hem is ingebroken moet hij eens bij zichzelf te raden gaan of hij zich wel volledig inzet ten behoeve van zijn leerlingen om de aanwas van toekomstige crimineeltjes tegen te gaan.

9 opmerkingen:

  1. Hebben we het hier over alle leerkrachten of leerkrachten in het middelbaar onderwijs?

    Indien het laatste het geval is, dan denk ik dat je teveel potentiele invloed van de leerkracht op de leerling aan die leerkracht toeschrijft.

    Trouwens, ik geloof dat het grootste gedeelte van de criminelen in het gevang niet de lagere school heeft afgemaakt. Ze hebben dus niet de middelbare school bezocht.

    Wel wat bet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervolg:

    Wel wat beter je huiswerk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zowel op de lagere school, alsook het middelbaar onderwijs en het voortgezet onderwijs zijn er een heleboel leerkrachten die steken laten vallen. Ik had eerst een andere column, maar het weekend heb ik doorgebracht met een groepje mensen uit het onderwijs
      (een lagere school lerares, een directeur van een lagere school, een docent van ADEK en een onderwijsinspecteur) die een boekje open deden over hun collega's. Mijn oren klapperden en deze column is het resultaat. Net als tijdens mijn studie en dankzij goede leerkrachten doe ik mijn huiswerk altijd goed en kom ik goed beslagen ten ijs.

      Verwijderen
    2. Ik geloof zeker dat de kwaliteit van het lerarenkorps benedenmaats is. Velen hebben niet eens het 'vereiste' diploma.

      Je stelt dat leerkrachten een grote invloed hebben op leerlingen en hun keuze om criminele handelingen te plegen.

      Ik geloof dat die niet zo groot is voor leerkrachten in het middelbaar onderwijs. De invloed van leerkrachten in het lager onderwijs is groter. Kinderen moeten op een jonge leeftijd sociale en congnitieve vaardigheden meekrijgen.

      Jammerlijk genoeg ontbeert menige leerkracht zelf een goede beheersing van deze vaardigheden. Zo een leerkracht die een bordenwisser naar het hoofd van een leerling slingert en daarbij ook nog hem of haar uitkaffert.

      Jammerlijk genoeg doet het zich voor in vele sferen in deze samenleving. Een mens kan er hopeloos van worden en besluiten het land de rug toe te keren.

      Verwijderen
    3. Helaas waar. But, all that is necessary for the triumph of evil is that good men do or say nothing. Dus we blijven ons maar inzetten voor ons mooie landje. Dank voor de reactie.

      Verwijderen
    4. Als we het niet aankaarten dan verandert er zeker niets. Je columns zijn dus welkom.

      We moeten echter het niet alleen aankaarten, maar ook mensen erop gaan aanspreken en voor verantwoordelijk houden.

      Recentelijk heeft de minister van Onderwijs een Teacher Research (Resource) Centre geopend. Er zullen meer volgen. Hiervoor is er volgens mij $ 650.000 geleend van de IADB. Waar wordt dit geld aan besteed? Ik ben zeer sceptisch over al dit soort projecten.

      Waar kunnen we de minister van Onderwijs op afrekenen?

      In mijn boek heeft hij al gefaald! Hoe kan je als minister aanblijven als je al maanden geen direkteur op het departement Onderwijs heb en de direkteur is 'ontheven' uit zijn functie door de president. Vervolgens komt er ook nog een presidentiele commissie op je dak zitten.

      Tringeling, de schoolbel! Je mag naar huis.

      Verwijderen
  3. Het probleem is dat leerkrachten vaak niet beseffen hoe een grote (vaak negatieve) invloed ze hebben, vooral op pubers!!!! Of kan t ze niet schelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goes stuk, Feit is dat leerkrachten heel erg ondergewaardeerd worden terwijl vroeger iedereen leerkracht wilde zijn omdat het een prestigieus beroep is/was. In China heeft men een speciale "dag van de onderwijzers" waarbij alle leerkrachten de hele dag in de watten gelegd worden.Als blijk van waardering. Behalve dat leerkrachten hun persoonlijke omstandigheden "mengen" met hun werk, worden er ook geen positive incentives aan ze doorgegeven om het werk met plezier te doen. Ik ken een geval van een pestleerling die voor van alles werd uitgemaakt wat negatief was door alle leerkrachten. 1 leerkracht liet op een dag dr hand door zijn haar gaan en vroeg hem vriendelijk om wat van zichzelf te maken. Jaren later ontmoette hij haar weer en vertelde haar wie hij was en wat er van hem geworden was dankzij haar positieve opstelling. Leerkrachten beseffen te weinig dat ze qua opvoeding een hele grote invloed kunnen hebben op leerlingen. Jammer. En trouwens,Q, de doorsnee crimineel is vrij intelligent en heeft minimaal een lagere school/technisch/LBGO opleiding tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is bekend dat de grootste groep in het gevang uit het binnenland komt.

      Het is bekend dat de onderwijsresultaten in het binnenland dramatisch zijn. De kwaliteit van de leerkrachten is benedenmaats.

      Laat me maar niet beginnen over de binnenlandse oorlog en het effect op het onderwijssysteem.

      Verwijderen